Thuiswerken: zo regel je het goed voor je medewerkers

Gepubliceerd op 1 november 2021

Het aantal mensen dat thuis is gaan werken, is sinds corona enorm gegroeid. De verwachting is dat veel medewerkers ook na corona nog minimaal een dag in de week willen thuiswerken. Speelt dit ook binnen jouw bedrijf? Dan is het niet vreemd dat je met vragen zit. Welke plichten heb jij als werkgever en wat zegt de wet eigenlijk over thuiswerken? En hoe zorg je dat je het allemaal goed regelt voor je medewerkers? Wij helpen je op weg met drie tips!

Tip 1: zorg voor een helder beleid

Het is natuurlijk mogelijk om per medewerker aparte afspraken te maken, maar een eenduidig beleid is wel zo transparant. Zo weet iedereen waar hij aan toe is. In dat beleid zet je bijvoorbeeld hoeveel dagen een medewerker thuis mag werken en of er vaste dagen zijn waarop de medewerkers op het werk moeten zijn. In een thuiswerkreglement neem je bijvoorbeeld ook op dat je van je medewerkers verwacht dat zij op verzoek naar een klant gaan, ook als dat op hun thuiswerkdag valt.

Bij het opstellen van het beleid is het goed om je te realiseren dat thuiswerken in Nederland nog geen recht is van de medewerker. Al hoor je vaak wel dat medewerkers een thuiswerkdag als prettig ervaren en productiever zijn. En dat is voor jou als werkgever ook wat waard.

Tip 2: weet hoe je aan de Arbowetgeving voldoet

Medewerkers die binnen jouw bedrijf werken, hebben volgens de Arbowet recht op ergonomisch verantwoorde werkplekken, voldoende dag- en kunstverlichting, vluchtroutes bij brand en het voorkomen van brand- of valgevaar. Thuis hoef je gelukkig aan minder verplichtingen te voldoen. Een soort ‘Arbo light’ dus.

Bij thuiswerken is het vooral van belang dat medewerkers ergonomisch werken. Jij helpt hen hierbij door middelen voor hen aan te schaffen, zoals een stoel, laptop of beeldscherm, maar je mag medewerkers ook een tegemoetkoming geven in de kosten. Zo werk je actief aan het voorkomen van langdurig uitval en voldoe je ook nog eens aan je verplichting om een goede werkplek te faciliteren.

Mogen jouw medewerkers structureel thuiswerken, dan is het slim om in het personeelsdossier de afspraken over thuiswerken op te nemen en vast te leggen dat er is gekeken naar de thuiswerkplek. Dit kan op locatie, of op afstand, bijvoorbeeld online.

Tip 3: maak thuiswerken onderdeel van je RI&E

Thuiswerken kan risico’s met zich meenemen, risico’s die je graag vooraf in kaart brengt met een Risico-Inventarisatie & -Evaluatie. Zo voorkom je dat medewerkers als gevolg van het thuiswerken uitvallen met lichamelijke of mentale klachten. Er zijn bijvoorbeeld bedrijven die zorgen dat mails alleen tijdens werkuren gestuurd worden. Zij beschermen op die manier hun medewerkers voor het continu bezig zijn met hun werk. Maar je kunt bijvoorbeeld ook maatregelen nemen om te voorkomen dat medewerkers thuis structureel overwerken.

In deze blog heb je enkele tips gelezen om thuiswerken op een goede manier mogelijk te maken. Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem vrijblijvend contact met ons op,

Mogen wij je helpen?

Neem contact op met ons team. Wij ondersteunen je graag.

Bel ons:


0184 49 68 04

Of mail naar:

Hulp nodig bij verzuim?

Neem contact op met ons deskundig team van casemanagers, arbeidsdeskundigen, bedrijfsartsen, vertrouwenspersoon en administratieve ondersteuning.

Bel ons:
Of mail naar:


info@verzuimpreventplus.nl

Waar kunnen we je verder mee helpen?

Heb je onze andere blogs al gelezen?